RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (10)
NUR SYAMIMI IZZATI BINTI SAHLAN.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Rancangan Pengajaran Harian
(Individu)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU : Nur Syamimi Izzati bt Sahlan
MATA PELAJARAN : Ibadat
KELAS : 4 Syafie
TARIKH : 4 Januari 2018
MASA : 2.00-3.30 petang
BILANGAN : 20 orang
TAJUK : Najis
KEMAHIRAN : Membaca, Menulis, Berkomunikasi
KAEDAH : Sumbangsaran
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : 1) Najis itu
kotor
2) Allah benci kekotoran
HASIL
PEMBELAJARAN : 1) Dapat membezakan najis mengikut bahagian.
2) Memahami perkara yang berkaitan
najis.
3) Murid dapat mengetahui langkah
menjauhi najis.
4) Murid akan lebih pandai menjaga
kebersihan diri.
KEMAHIRAN BERFIKIR
: Soal jawab, Membuat rumusan
PENERAPAN NILAI
: Taat, khusyuk, tolong-menolong, disiplin, kerjasama
BAHAN BANTU
MENGAJAR : Kitab, kad manila, LCD
LANGKAH/ MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(5
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من حزان رحمتك يا أرحم الرحمين.
|
Guru
meminta murid-murid membaca doa belajar bersama-sama
|
Nilai :
Khusyuk
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
![]()
K O T O R A N
-Apakah
yang kamu faham daripada gambar dan perkataan di hadapan?
Andaian
jawapan:
-berbau
busuk
-disukai
syaitan
|
-Guru
menampal beberapa gambar situasi yang kotor pada kad manila dan paparkan di
papan putih.
-Guru
juga ada berikan satu perkataan yang berkaitan dengan tajuk.
-Guru
mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan gambar di hadapan.
-Murid-murid
cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
-Guru
mengaitkan gambar yang ditampal dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Membuat
perkaitan
-Sumbangsaran
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Pendekatan:
-Deduktif
Nilai:
-Berani
-Yakin
-Patuh
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Najis
Pengertian
najis:
B : Sesuatu
yang kotor dan menjijikkan.
I : Sesuatu
kotoran yang tidak sah ibadat seperti solat dengan sebab adanya pada
badan,pakaian atau tempat solat.
|
-Guru
menerangkan pengertian najis dengan lebih jelas.
-Guru
menyenaraikan beberapa contoh najis kepada murid.
-Guru
memilih dua orang murid untuk menerangkan kembali pengertian najis secara
ringkas.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Soal
jawab
-Berfikir
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Nilai:
-Khusyuk
-Yakin
-Taat
|
Langkah
2
(5
minit)
|
Bahagian-bahagian najis:
-Mughalazzah (Berat)
-Mutawassitah(Pertengahan)
-Mukhaffafah (Ringan)
|
-Guru
menerangkan pula bahagian-bahagia najis besrta contoh yang sesuai berdasarkan
slide.
-Guru
meminta murid untuk menerangkan kembali bahagian-bahagian najis.
-Guru
mengarahkan murid untuk memberikan contoh lain bagi bahagian najis yang telah
dipelajari.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Menakkul
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Bersemangat
-Gigih
-Berani
|
Langkah
3
(5
minit)
|
Aktiviti
Penggayaan:
-Murid dibahagikan
dalam beberapa kumpulan.
-Beberapa
kumpulan perlu mengkelaskan bahagian-bahagian najis.
-Kumpulan
yang lain perlu melengkapkan pengertian najis.
|
-Guru
membahagikan pelajar dalam 5 kumpulan.
-Setiap
aktiviti yang diberikan mesti dilengkapkan dalam slide.
-Wakil
daripada setiap kumpulan untuk menerangkan kembali jawapan yang mereka
berikan.
|
Kemahiran:
-Berkomunikasi
-Penerangan
-Bekerjasama
Teknik:
-Kooperatif
-Soal
jawab
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Prihatin
-Bekerjasama
-Gigih
berusaha
|
Penilaian
|
Latihan
pengukuhan:
-Pelajar
melengkapkan tugasan yang diberikan oleh guru.
-Pelajar
berbincang dalam kumpulan masing-masing.
|
-Guru
memberikan latihan pengukuhan
-Guru
menyemak jawapan murid secara beramai-ramai.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mengingat
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Teknik:
-Perbincangan
Nilai:
-Sentiasa
berusaha
-Tekun
-Bekerjasama
|
Penutup
(3
minit)
|
-Guru
mengulang kembali pembelajaran yang telah dipelajari pada hari ini.
|
-Murid-murid
diminta untuk memberikan kesimpulan tentang pembelajran pada hari ini.
|
Kemahiran:
-Membuat
kesimpulan
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Teknik:
-Pengulangan
Nilai:
-Gigih
-Yakin
-Bekerjasama
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 2
NAMA GURU : Nur Syamimi Izzati bt Sahlan
MATA PELAJARAN : Ibadat
KELAS : 4 Syafie
TARIKH : 19 Januari 2018
MASA : 2.00-3.30 petang
BILANGAN : 20 orang
TAJUK : Aurat
KEMAHIRAN : Membaca, Menulis, Berkomunikasi, Menakkul
KAEDAH : Simulasi
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : 1) Wajib pakai
tudung
2) Solat perlu tutup aurat
HASIL
PEMBELAJARAN : 1) Dapat memahami pengertian aurat dengan
sempurna.
2) Murid dapat menyatakan hukum
aurat yang betul.
3) Murid dapat menyenaraikan balasan tidak menjaga aurat.
4) Murid dapat mengaplikasikan dalam kehidupan seharian.
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Soal jawab, Membuat rumusan
PENERAPAN NILAI
: Taat, khusyuk, tolong-menolong, disiplin, kerjasama, toleransi
BAHAN BANTU
MENGAJAR : Kitab, kad manila, LCD
LANGKAH/ MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(5
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من حزان رحمتك يا أرحم الرحمين.
|
Guru
meminta murid-murid membaca doa belajar bersama-sama
|
Nilai :
khusyuk
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
S I M U L A S
I
-Apakah
yang kamu faham daripada lakonan ustazah di hadapan?
Andaian
jawapan: -pakai
tudung
-wajib
|
-Guru
membuat simulasi di dalam kelas.
-Guru
mengutarakan beberapa soalan berkaitan simulasi yang dilakukan.
-Murid-murid
cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
-Guru
mengaitkan lakonan yang dilakukan dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Membuat
perkaitan
-Sumbangsaran
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
guru
Pendekatan:
-Deduktif
Nilai:
-Bersemangat
-Yakin
-Patuh
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Aurat
Pengertian
dan hukum:
B : Keaibban
I : bahagian
tertentu pada tubuh badan manusia yang wajib ditutup dari pandangan sama ada
ketika solat atau diluar solat.
Hukum: Wajib
|
-Guru
menerangkan pengertian dengan lebih terperinci.
-Guru
menunjukkan cara menutup aurat dengan sempurna.
-Guru
memilih 1 orang murid lelaki dan 1 orang perempuan untuk menjadi model tentang
bahagian-bahagian aurat.
-Guru
menyoal semula pengertian dan hukum kepada beberapa orang murid.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Berkomunikasi
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Nilai:
-Patuh
-Berdisiplin
-Berani
|
Langkah
2
(5
minit)
|
Bahaya mendedahkan aurat:
-Mendapat kemurkaan Allah Ta’ala.
-Dipandang hina oleh masyarakat.
-Sukar membezakan orang islam dengan orang kafir.
|
-Guru
menyatakan kesan jika kita tidak menutup aurat.
-Guru
meminta murid menyenaraikan contoh lain dalam akibat mendedahkan aurat.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Berfikir
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Nilai:
-Patuh
-Tekun
-Berani
|
Langkah
3
(5
minit)
|
Aktiviti
Penggayaan:
-Murid
dibahagikan mengikut kumpulan
-Guru
menyediakan satu tugasan mengikut kumpulan masing-masing.
|
-Guru
meminta murid untuk membincangkan dalam kumpulan tentang aurat permpuan
ketika:
-Menunaikan
solat
-Bersama
perempuan islam
-Bekerjasama
perempuan islam
-Guru
menyediakan pen marker dan kad manila, murid pula akan membentangkan di
hadapan kelas.
|
Kemahiran:
-Menakkul
-Berkomunikasi
-Berfikir
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Teknik:
-Perbincangan
Nilai:
-Gigih
berusaha
-Bekerjasama
-Berani
|
Penilaian
|
Latihan
pengukuhan:
-Guru
menyediakan beberapa soalan di slide.
-Beberapa
orang murid dikehendaki untuk menjawab soalan tersebut.
|
-Guru
membincangkan jawapan bersama murid
-Guru
menyemak jawapan murid satu persatu.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mengingat
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Teknik:
-Perbincangan
Nilai:
-Berani
-Tekun
-Patuh
|
Penutup
(3
minit)
|
-Guru
meminta murid-murid membaca semula pengertian aurat dari segi bahasa dan
istilah secara beramai-ramai.
|
-Murid-murid
diminta untuk membuat rumusan pembelajaran pada hari ini.
|
Kemahiran:
-Membuat
kesimpulan
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Teknik:
-Pengulangan
Nilai:
-Gigih
-Yakin
-Bekerjasama
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU : Nur Syamimi Izzati bt Sahlan
MATA PELAJARAN : Ibadat
KELAS :
4 Syafie
TARIKH : 2 Februari 2018
MASA : 2.00-3.30
petang
BILANGAN : 20 orang
TAJUK : Tayamum
KEMAHIRAN : Membaca, Menulis, Berkomunikasi
KAEDAH : Demonstrasi
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : 1) Perlu
menggunakan debu yang suci.
2) Boleh digunakan jika tiada air.
HASIL
PEMBELAJARAN : 1) Murid menyatakan
pengertian tayamum.
2) Memahami tujuan tayamum.
3) Murid mengetahui cara bertayamum
sempurna.
4) Murid dapat mengaplikasikan
dengan mudah.
KEMAHIRAN
BERFIKIR :
Soal jawab, Membuat rumusan, Perbincangan
PENERAPAN NILAI :
Taat, khusyuk, tolong-menolong, disiplin, kerjasama
BAHAN BANTU
MENGAJAR : Kitab, kad manila, LCD, barang-barang yang wujud.
LANGKAH/ MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(5 minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من حزان رحمتك يا أرحم الرحمين.
|
Guru
meminta murid-murid membaca doa belajar bersama-sama
|
Nilai :
Khusyuk
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
T A Y A N G A
N
V I D E O
T A Y A M U M
-Apakah
yang kamu faham daripada video di hadapan?
Andaian
jawapan:
-Seseorang
yang hendak berwuduk tetapi tiada air.
|
-Guru
membawa barang-barang yang wujud.
-Guru
menayangkan video tentang situasi seseorang yang berwudhuk ketika ketiadaan
air.
-Guru
mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan video dan bahan di hadapan.
-Murid-murid
cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
-Guru
mengaitkan gambar yang ditampal dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Membuat
perkaitan
-Sumbangsaran
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Pendekatan:
-Deduktif
Nilai:
-Berani
-Yakin
-Patuh
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Tayamum
Pengertian
tayamum:
B : Sengaja
I :
Memindahkan debu tanah pada anggota tayamum iaitu muka dan dua tapak tangan
hingga kesiku dengan syarat yang tertentu sebagai rukhsah atau keringanan
dang anti daripada mengambil wuduk atau mandi wajib.
|
-Guru
menerangkan kepada murid penegrtian tayamum dengan lebih terperinci.
-Guru
membacakan pengertian berdasarkan slide di hadapan.
-Guru
memilih beberapa orang murid untuk mengulang semula pengertian tersebut
sambil menulis di dalam buku tulis masing-masing.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-soal
jawab
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Nilai:
-Khusyuk
-Berdisiplin
-Taat
|
Langkah
2
(5
minit)
|
Cara
bertayamum:
1.
Menpuk kedua tapak tangan diatas
debu yang suci smabil membaca lafaz niat tayamum.
2.
Meyapu debu secara menyeluruh
kebahagian muka serta niat sebaik sahaja mula menyapu kemuka.
3.
Menepuk sekali lagi kedua-dua
tapak tangan keatas debu tanah ditampat yang lain.
4.
Menyapu tangan kanan hingga kesiku
5.
Menyapu tangan kiri hingga kesiku.
|
-Guru
menerangkan cara bertayamum mengikut aturan yang betul.
-Guru
membuat demonstrasi tayamum di hadapan kelas.
-Guru
memanggil 2 orang murid untuk mngulang semula cara tayamum seperti yang telah
ditunjukkan oleh guru.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Menghafal
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Patuh
-Tekun
-Berani
|
Langkah
3
|
Aktiviti
Penggayaan:
-Guru
membuat satu aktiviti permainan pembelajaran.
-Murid
yang terpilih akan melengkapkan puzzle berkaitan susunan cara-cara tayamum.
-Bagi
murid yang gagal untuk melengkapkan puzzle tersebut akan di denda untuk
membuat demostrasi cara-cara tayamum.
|
-Guru
memanggil 4/3 orang murid untuk melengkapkan puzzle tersebut.
-Murid
perlu melengkapkan permainan puzzle yang berada di slide tersebut dalam masa
yang telah ditetapkan.
-Demonstrasi
akan dijalankan bagi yang kalah sambil mendapat bimbingan daripada guru.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Mengingat
-Berkomunikasi
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Bersemangat
-Sentiasa
berusaha
-Berani
|
Penilaian
|
Latihan
pengukuhan:
-Guru
meminta murid-murid menjawab beberapa soalan yang telah dipilih oleh guru
berdasarkan kitab.
-Murid
dikehendaki menjawab soalan tersebut didalam buku tulis masing-masing.
|
-Guru
membincangkan jawapan bersama murid
-Guru
menyemak jawapan murid satu persatu.
-Guru
sekaligus membetulkan bagi jawapan yang salah secara serta merta.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mengingat
-Menulis
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Teknik:
-Perbincangan
Nilai:
-Rajin
-Tekun
-Patuh
|
Penutup
(3
minit)
|
-Guru
mengulang semula pengertian tayamum serta mengulang kembali cara-cara tayamum
bersama murid-murid.
|
-Murid-murid
diminta untuk memberikan kesimpulan tentang pembelajran pada hari ini.
|
Kemahiran:
-Membuat
kesimpulan
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Teknik:
-Pengulangan
Nilai:
-Gigih
-Yakin
-Bekerjasama
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU : Nur Syamimi Izzati bt Sahlan
MATA PELAJARAN : Ibadat
KELAS :
4 Syafie
TARIKH : 5 Februari 2018
MASA : 2.00-3.30
petang
BILANGAN : 20 orang
TAJUK : Solat Fardhu
KEMAHIRAN : Membaca, Menulis, Berkomunikasi
KAEDAH : Sumbangsaran
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : 1) Wajib menunaikan solat fardhu
2) Jika tinggalkan solat akan masuk kedalam
api neraka.
HASIL
PEMBELAJARAN : 1) Memahami tuntutan
mendirikan solat.
2) Mengetahui hukum meninggalkan
solat.
3) Menunaikan solat dengan tertib.
4) Murid akan mengaplikasikan solat dengan
istiqomah.
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Soal jawab, Membuat rumusan, Menjawab soalan
PENERAPAN NILAI
: Taat, khusyuk, tolong-menolong, disiplin, kerjasama
BAHAN BANTU
MENGAJAR : Kitab, kad manila, LCD
LANGKAH/ MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||
Pendahuluan
(5
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من حزان رحمتك يا أرحم الرحمين.
|
Guru
meminta murid-murid membaca doa belajar bersama-sama
|
Nilai :
Khusyuk
|
|||||||||||
Set
Induksi
(5
minit)
|
MEMAPARKAN
VIDEO AKIBAT MENINGGALKAN SOLAT
-Apakah
yang kamu faham tentang video dan penerangan ustazah di hadapan?
Andaian
jawapan:
-Tentang
hukuman orang yang tidak solat.
-Kamu
semua solat zohor sebelum pergi ke sekolah tadi?
Andaian
jawapan:
-Solat
ustazah.
|
-Guru
memaparkan video di hadapan kelas.
-Guru
menerangkan tentang video tersebut kepada murid.
-Murid-murid
cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
-Guru
mengaitkan video tersebut dengan tajuk pembelajaran pada hari ini.
|
Kemahiran:
-Membuat
perkaitan
-Sumbangsaran
-Berfikir
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
-Berpusatkan
guru
Pendekatan:
-Deduktif
Nilai:
-Berani
-Yakin
-Patuh
|
|||||||||||
Langkah
1
(10
minit)
|
Solat
fardhu
Pengertian
solat:
B : Doa atau
permohonan
I : Beberapa
perkataan dan perbuatan yang dimulakan dengan takbiratul ihram yang denganya
kita beribadat kepada Allah menurut syarat dan rukun yang tertentu dan
diakhiri dengan salam.
|
-Guru
menerangkan pengertian solat dengan lebih terperinci.
-Murid
dikehendaki membaca sambil menulis semula pengertian di dalam buku tulis
masing-masing.
-Guru
menyoal semula pengertian tersebut.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Menulis
-Soal
jawab
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Nilai:
-Khusyuk
-Berdisiplin
-Taat
|
|||||||||||
Langkah
2
(5
minit)
|
Akibat
meninggalkan solat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
-Guru
menyenaraikan balasan daripada Allah bagi yang meninggalkan solat.
-Guru
meminta beberapa orang murid untuk menyenaraikan 3 contoh lain tentang akibat
meninggalkan solat.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Mendengar
-Menyoal
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Patuh
-Yakin
-Berani
|
|||||||||||
Langkah
3
(5
minit)
|
Aktiviti
Penggayaan:
-Guru
menyediakan satu aktiviti silang kata kepada murid.
-Murid
perlu melengkapkan teka silang kata tersebut dengan jawapan yang tepat.
|
-Guru
mengedarkan helaian kertas teka silang kata kepada murid.
AKIBAT MENINGGALKAN SOLAT
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Menulis
-Mengeja
Strategi:
-Berpusatkan
bahan
-Berpusatkan
murid
Nilai:
-Patuh
-Sentiasa
berusaha
-Yakin
|
|||||||||||
Penilaian
|
Latihan
pengukuhan:
-Guru
memberi tugasan berdasarkan kitab.
-Murid
perlu menyiapkan tugasan sebelum tamat waktu kelas.
|
-Guru
membincangkan jawapan bersama murid
-Guru
menyemak jawapan murid satu persatu.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mengingat
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Teknik:
-Perbincangan
Nilai:
-Berusaha
-Tekun
-Patuh
|
|||||||||||
Penutup
(3
minit)
|
-Guru
mengulang semula tentang pembelajaran pada hari ini.
|
-Murid-murid
diminta untuk memberikan kesimpulan tentang pembelajran pada hari ini.
|
Kemahiran:
-Membuat
kesimpulan
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Teknik:
-Pengulangan
Nilai:
-Gigih
-Yakin
-Bekerjasama
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU : Nur Syamimi Izzati bt Sahlan
MATA PELAJARAN : Ibadat
KELAS :
4 Syafie
TARIKH : 10 Februari 2018
MASA : 2.00-3.30
petang
BILANGAN : 20 orang
TAJUK : Solat-solat sunat (nawafil)
KEMAHIRAN : Membaca, Menulis, Berkomunikasi, Menakkul
KAEDAH : Demonstrasi
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : 1) Solat yang tidak wajib di lakukan.
2) Meandapat pahala.
HASIL
PEMBELAJARAN : 1) Murid dapat memahami tujuan solat sunat.
2)
Mengetahui kelebihan dan pengertian solat sunat.
3)
Murid menyenaraikan solat sunat dituntut berjemaah.
4) Murid menghayati serta menjadikan amalan
harian.
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Soal jawab, Membuat rumusan, Perbincangan
PENERAPAN NILAI
: Patuh, Toleransi, Sentiasa berusaha, Disiplin, Kerjasama
BAHAN BANTU
MENGAJAR : Kitab, kad manila, LCD
LANGKAH/ MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(5 minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من حزان رحمتك يا أرحم الرحمين.
|
Guru
meminta murid-murid membaca doa belajar bersama-sama
|
Nilai :
-Khusyuk
-Berdisiplin
-Berakhlak
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
ص ل ا ة
س ن ة
-Siapa
yang boleh menyambung pecahan huruf ini?
Andaian
jawapan:
= صلاة سنة
-Siapa
yang pernah menunaikan solat sunat hari raya?
Andaian
jawapan: Saya pernah, bersama keluarga.
|
-Guru
menampal huruf yang telah diceraikan dan menyuruh murid untuk menyambung
semula perkataan tersebut.
-Murid
yang ingin mencuba, angkat tangan kemudian datang kehadapan.
-Murid-murid
cuba untuk menyambung perkataan tersebut mengikut pengetahuan sedia ada.
-Guru
mengaitkan gambar yang ditampal dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Membuat
perkaitan
-Sumbangsaran
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Pendekatan:
-Deduktif
Nilai:
-Berani
-Yakin
-Bersemangat
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Solat-solat
sunat (Nawafil)
Tujuan
dan kelebihan solat-solat sunat:
-Dapat
mencapai kesempurnaan iman.
-Menambahkan
darjat yang tinggi di sisi Allah.
-Sentiasa
berada di bawah naungan rahmat Allah.
|
-Guru
memperjelaskan lagi kepada murid tentang kelebihan menunaikan solat sunat.
-Guru
meminta murid untuk membaca bersama-sama tentang kelebihan solat sunat
berdasarkan slide di hadapan.
-Beberapa
orang murid diminta untuk berdiri dan menyebut kebaikan solat sunat selain
yang diterangkan oleh guru.
|
Kemahiran:
-Mendengar
-Menakkaul
-Soal
jawab
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Berfikir
-Berkomunikasi
-Yakin
|
Langkah
2
(5
minit)
|
Jenis-jenis
solat sunat:
Solat-solat sunat terbahagi kepada 2
-Dituntut
berjemaah
-Tidak
dituntut berjemaah
|
-Guru
menyenaraikan solat sunat yang tidak dituntut berjemaah dan solat sunat yang
dituntut berjemaah.
-Guru
memanggil 2 orang murid untuk menyebut 2 contoh solat sunat yang dituntut
berjemaah.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Menghafal
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Patuh
-Tekun
-Berani
|
Langkah
3
(5
minit)
|
Aktiviti
Penggayaan:
-Murid
duduk di dalam kumpulan masing-masing.
-Setiap
kumpulan perlu mengkelaskan solat sunat yang tidak dituntut berjemaah dan
dituntut berjemaah.
|
-Guru
membahagikan murid dalam 4 kumpulan.
-Murid
perlu menyiapkan tugasan tersebut kemudian akan disemak oleh guru.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Menulis
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Bekerjasama
-Bantu-membantu
-Toleransi
|
Penilaian
|
Latihan
pengukuhan:
-Guru
membuat kuiz secara bertulis secara individu.
|
-Guru
menyediakan solan di slide dan murid akan menyalin semula dan menjawab di
buku tulis masing-masing.
-Guru
membincangkan jawapan bersama murid
-Bagi
murid yang tidak mendapat markah yang baik akan membuat pembetulan.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mengingat
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Teknik:
-Perbincangan
-Soal
jawab
Nilai:
-Berani
-Tekun
-Patuh
|
Penutup
(3
minit)
|
-Guru
mengulang semula isi pembelajaran pada hari ini.
|
-Murid-murid
diminta untuk memberikan kesimpulan tentang pembelajran pada hari ini.
|
Kemahiran:
-Membuat
kesimpulan
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Teknik:
-Pengulangan
Nilai:
-Berani
-Yakin
-Bekerjasama
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA GURU : Nur
Syamimi Izzati bt Sahlan
MATA PELAJARAN : Ibadat
KELAS : 4 Syafie
TARIKH : 15 Februari 2018
MASA : 2.00-3.30
petang
BILANGAN : 20 orang
TAJUK : Puasa
KEMAHIRAN : Membaca, Menulis, Berkomunikasi
KAEDAH : Sumbangsaran
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : 1) Orang islam
wajib puasa pada bulan ramadhan.
2) Allah sayang orang
berpuasa.
HASIL
PEMBELAJARAN : 1) Mengetahui tujuan puasa
dengan jelas.
2) Memahami pengertian puasa dengan
teliti.
3) Murid dapat menyebut niat puasa
dengan sempurna.
4) Murid akan lebih mudah untuk
menunaikan puasa.
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Soal jawab, Membuat rumusan
PENERAPAN NILAI
: Taat, khusyuk, tolong-menolong, disiplin, kerjasama
BAHAN BANTU
MENGAJAR : Kitab, kad manila, LCD
LANGKAH/ MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(5
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من حزان رحمتك يا أرحم الرحمين.
|
Guru
meminta murid-murid membaca doa belajar bersama-sama
|
Nilai:
-Khusyuk
-Beradab
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
GAMBAR SUASANA HARI RAYA
-Apakah
yang kamu faham daripada gambar di hadapan?
Andaian
jawapan
-Ketupat,
hari raya, duit raya
-Tahukah
murid-murid apakah perkara yang wajib kita lakukan sebelum menyambut hari
raya?
Andaian
jawapan:
-Saya
tahu, puasa.
|
-Guru
menampal gambar-gambar pada kad manila di hadapan.
-Guru
mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan gambar di hadapan.
-Murid-murid
cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
-Guru
mengaitkan gambar yang ditampal dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Membuat
perkaitan
-Sumbangsaran
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Pendekatan:
-Deduktif
Nilai:
-Tekun
-Bekerjasama
-Sentiasa
berusaha
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Puasa
Pengertian
dan hukum:
B : Menahan
diri.
I : Menahan
diri daripada makan,minum dan daripada sesuatu perkara yang membatalkan puasa
mulai daripada terbit fajar sodik himgga terbenam matahari.
Hukum: Wajib
|
-Guru
meminta bebrapa orang murid bacakan pengertian puasa berdasarkan slide.
-Guru
menerangkan dengan lebih jelas .
-Guru
menyoal semula tanpa melihat kitab.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Soal
jawab
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Gigih
berusaha
-Berdisiplin
-Taat
|
Langkah
2
(5
minit)
|
Niat
puasa:
نويت صوم غد عن أداء فرض شهر رمضان هذه السنة لله تعلى
Ertinya: Sahaja aku puasa esok hari kerana
menunaikan fardhu ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.
|
-Guru
membacakan lafaz niat puasa beserta makna sambil menyanyi berdasarkan slide.
-Guru
menyanyikan lafaz niat tersebut bersama murid-murid pula.
-Guru
memanggil 2 orang murid untuk mngulang semula lafaz niat puasa besreta maksud
sambil menyanyi.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Menghafal
-Menyanyi
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Bersemangat
-Tekun
-Berani
|
Langkah
3
(5
minit)
|
Aktiviti
Penggayaan:
-Guru
menjalankan aktiviti permainan “hadiah beracun”.
|
-Hadiah
beracun tersebut akan dijalankan mengikut barisan tempat duduk murid mengikut
lagu yang dimainkan.
-Bagi
pelajar yang terakhir memegang hadiah beracun tersebut perlu menjawab soalan
yang berada di kotak hadiah tersebut.
-Jika
jawapan murid tepat dan betul, maka hadiah itu miliknya.
|
Kemahiran:
-Menjawab
soalan
-Berfikir
-Membaca
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Berani
-Bekerjasama
-Patuh
arahan
|
Penilaian
|
Latihan
pengukuhan:
-Guru
membuat kuiz dalam kumpulan.
|
-Guru
membincangkan jawapan bersama murid
-Guru
menyemak jawapan murid dan akan membetulkan kesalahan murid serta merta.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mengingat
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Teknik:
-Perbincangan
Nilai:
-Berani
-Bantu-membantu
-Toleransi
|
Penutup
(3
minit)
|
-Guru
dan murid menyanyikan semula lafaz niat puasa beserta maksud bersama-sama.
|
-Murid-murid
diminta untuk memberikan kesimpulan tentang pembelajran pada hari ini.
|
Kemahiran:
-Membuat
kesimpulan
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Teknik:
-Pengulangan
Nilai:
-Gigih
-Yakin
-Bekerjasama
|
NAMA
GURU : Nur Syamimi Izzati bt Sahlan
MATA
PELAJARAN : Ibadat
KELAS : 4 Syafie
TARIKH : 20 Februari 2018
MASA : 2.00-3.30
petang
BILANGAN
: 20 orang
TAJUK : Puasa
KEMAHIRAN
: Membaca, Menulis, Berkomunikasi, Menghafal
KAEDAH : Simulasi
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : 1) Orang
yang berpuasa akan mendapat pahala.
2) Tidak boleh makan dan minum sehingga berbuka.
HASIL
PEMBELAJARAN : 1) Mengetahui
dengan lebih jelas kelebihan puasa.
2) Menjelaskan ,menyenaraikan
syarat sah, wajib puasa.
3) Dapat melakukan puasa dengan penuh adab.
4) Dapat menghayati
hikmah dan rahsia berpuasa.
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Membuat rumusan, Perbincangan
PENERAPAN
NILAI : Berakhlak, Rajin, Gigih berusaha, Yakin,
Berani.
BAHAN
BANTU MENGAJAR : Kitab, kad manila, LCD, kertas A4
LANGKAH/ MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(5
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من حزان رحمتك يا أرحم الرحمين.
|
Guru
meminta murid-murid membaca doa belajar bersama-sama
|
Nilai:
-Berakhlak
-Hormat-menghormati
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
S I M U L A S
I
KAD MANILA:
بولن
رمضان
-Apakah
yang kamu faham daripada lakonan sebentar tadi?
Andaian
jawapan:
-Situasi
orang sedang berpuasa
-Siapa
yang pernah ponteng puasa?
Andaian
jawapan: Saya pernah sebab demam.
|
-Guru
menampal perkataan pada kad manila dan di paparkan di papan putih.
-Guru
membuat simulasi tentang puasa bersama beberapa orang murid.
-Guru
mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan lakonan tersebut.
-Murid-murid
cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
-Guru
mengaitkan gambar yang ditampal dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Membuat
perkaitan
-Sumbangsaran
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
guru
Pendekatan:
-Deduktif
Nilai:
-Berani
-Bekerjasama
-Bersemangat
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Puasa
Syarat-syarat
wajib puasa:
-Islam
-Berakal dan baligh
-Suci daripada haid
-Masuk waktu atau mengetahui sebab-sebab
-Sihat dan mampu melakukan ibadat puasa
|
-Guru
menerangkan kepada murid syarat-syarat wajib puasa.
-Guru
meminta murid menghafal syarat-syarat tersebut.
-Guru
memilih beberapa orang murid untuk menyenaraikan syarat-syarat wajib puasa
tanpa melihat kitab.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Soal
jawab
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Nilai:
-Khusyuk
-Berdisiplin
-Taat
|
Langkah
2
(5
minit)
|
Syarat
sah puasa:
-Islam
-Berakal
(mumayiz)
-Suci
daripada haid nifas
-Berniat
-Imsak
-Masuk
waktu sebab mewajibkan puasa
|
-Guru
memperjelaskan tentang syarat sah puasa yang ditampal di hadapan.
-Guru
menyuruh murid menyebut semula syarat sah puasa.
-Guru
memanggil 2 orang murid untuk menerangkan semula setiap syarat tersebut.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Berkomunikasi
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Yakin
-Tekun
-Berani
|
Langkah
3
(5
minit)
|
Aktiviti
Penggayaan:
-Murid
duduk dalam kumpulan masing-masing dalam keadaan bersedia.
|
-Guru
meminta murid-murid berbincang dalam kumpulan untuk memberi perbezaan antara
syarat wajib puasa dan syarat sah puasa.
-Murid
perlu membentangkan di hadapan kelas.
|
Kemahiran:
-Menjawab
soalan
-Berfikir
-Membaca
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Berani
-Bekerjasama
-Patuh
arahan
|
Penilaian
|
Latihan
pengukuhan:
-Guru
meminta murid mengkelaskan syarat-syarat tersebut dengan tepat.
|
-Guru
mengedarkan helaian kertas pada murid.
-Guru
menyemak jawapan murid satu persatu.
-Guru
berbincang jawapan bersama-sama.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mengingat
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Teknik:
-Perbincangan
Nilai:
-Berani
-Tekun
-Patuh
|
Penutup
(3
minit)
|
-Guru
meminta murid untuk menyebut semula syarat-syarat tersebut.
|
-Murid-murid
diminta untuk memberikan kesimpulan tentang pembelajran pada hari ini.
|
Kemahiran:
-Membuat
kesimpulan
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Teknik:
-Pengulangan
Nilai:
-Gigih
-Yakin
-Bekerjasama
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA
GURU : Nur Syamimi Izzati bt Sahlan
MATA
PELAJARAN : Ibadat
KELAS : 4 Syafie
TARIKH : 25 Februari 2018
MASA : 2.00-3.30
petang
BILANGAN
: 20 orang
TAJUK : Solat sunat tarawih
KEMAHIRAN
: Membaca, Menulis, Berkomunikasi
KAEDAH : Dialog
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : 1) Dilaksanakan
selepas solat maghrib.
2) Dilakukan pada bulan puasa sahaja.
HASIL
PEMBELAJARAN : 1) Memahami
maksud solat sunat tarawih.
2) Melakukan solat tarawih
dengan betul.
3) Murid dapat menghayati
kebaikan solat tarawih.
4) Murid lebih seronok mengaplikasikan solat
tarawih.
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Soal jawab, Membuat rumusan
PENERAPAN
NILAI : Yakin, Toleransi, Semangat, Hormat
menghormati.
BAHAN
BANTU MENGAJAR : Kitab, kad manila, LCD
LANGKAH/ MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(5
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
الله افتح علينا حكمتك وانشر
علينا من حزان رحمتك يا أرحم الرحمين.
|
Guru
meminta murid-murid membaca doa belajar bersama-sama
|
Nilai:
-Berdisiplin
-Khusyuk
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
GAMBAR :
-Orang sedang solat berjemaah
-Bulan ramadhan
-Apakah
yang kamu faham daripada gambar di hadapan?
Andaian
jawapan:
-orang
solat ramai-ramai
-puasa
-Siapa
yang pernah menunaikan solat tarawih?
Andaian
jawapan: Saya pernah, bersama keluarga.
|
-Guru
menampal gambar-gambar pada kad manila di hadapan.
-Guru
mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan gambar di hadapan.
-Murid-murid
cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
-Guru
mengaitkan gambar yang ditampal dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Membuat
perkaitan
-Sumbangsaran
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Pendekatan:
-Deduktif
Nilai:
-Berani
-Yakin
-Patuh
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Solat
sunat tarawih
Pengertian:
-Solat
sunat yang dikerjakan pada bulan ramadhan sesudah mengerjakan solat fardhu
isyak dan sebelum mengerjakan solat sunat witir.
|
-Guru
menerangkan kepada murid maksud solat sunat tarawih dengan lebih jelas.
-Guru
membacakan pengertian tersebut berulang kali bersama murid sehingga mereka
hafal.
-Guru
memilih beberapa orang murid untuk mengulang semula apa yang mereka telah
hafal.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Menghafal
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Nilai:
-Gigih
berusaha
-Berdisiplin
-Taat
|
Langkah
2
(5
minit)
|
Tujuan
solat sunat tarawih:
-Menjalankan
perintah Allah
-Sentiasa
melatih hati bergantung pada Allah
-Memantapkan
keimanan kepada Allah.
|
-Guru
membincangkan bersama murid tentang tujuan solat tarawih selain daripada
kitab.
-Guru
memanggil 3 orang murid untuk menyenaraikan tujuan solat tarawih di papan
putih.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Menghafal
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Nilai:
-Patuh
-Yakin
-Berani
|
Langkah
3
(5
minit)
|
Aktiviti
Penggayaan:
-Murid
dibahagikan dalam kumpulan sambil berdiri.
-Murid
perlu menyelesaikan permainan yang telah disediakan oleh guru terlebih
dahulu, jika menang dibenarkan duduk.
|
-Dibahagikan
dalam 5 kumpulan
-Permainan
tersebut dimainkan dalam slide di hadapan dan secara bergilir.
|
Kemahiran:
-Menjawab
soalan
-Berfikir
-Membaca
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Berani
-Bekerjasama
-Patuh
arahan
|
Penilaian
|
Latihan
pengukuhan:
-Guru
meminta murid menjawab soalan yang berada di kitab.
|
-Guru
membincangkan jawapan bersama murid
-Guru
menyemak jawapan murid satu persatu.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mengingat
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Teknik:
-Perbincangan
Nilai:
-Berani
-Tekun
-Patuh
|
Penutup
(3
minit)
|
-Guru
memasang dan memperdengarkan lafaz niat daripada audio kepada murid dan
membaca bersama-sama
|
-Murid-murid
diminta untuk memberikan kesimpulan tentang pembelajran pada hari ini.
|
Kemahiran:
-Membuat
kesimpulan
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Teknik:
-Pengulangan
Nilai:
-Gigih
-Yakin
-Bekerjasama
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA
GURU : Nur Syamimi Izzati
bt Sahlan
MATA
PELAJARAN : Ibadat
KELAS : 4 Syafie
TARIKH : 1 Mac 2018
MASA : 2.00-3.30 petang
BILANGAN
: 20 orang
TAJUK : Solat sunat witir
KEMAHIRAN
: Membaca, Menulis, Menakkul, Berkomunikasi
KAEDAH : Nyanyian
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : 1) Solat
yang tidak wajib.
2) Dapat pahala bagi yang menunaikannya.
HASIL
PEMBELAJARAN : 1) Menyatakan maksudnya dengan lebih tepat.
2) Menyebut niat solat witir dengan jelas.
3) Murid dapat membezakan dengan solat-solat sunat lain.
4) Melakukan amalan solat witir dengan betul.
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Soal jawab, Membuat
rumusan
PENERAPAN
NILAI : Taat, khusyuk,
tolong-menolong, disiplin, kerjasama
BAHAN
BANTU MENGAJAR : Kitab,
kad manila, LCD
LANGKAH/ MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(5
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من حزان رحمتك يا أرحم الرحمين.
|
Guru
meminta murid-murid membaca doa belajar bersama-sama
|
Nilai:
-Berdisiplin
-Khusyuk
-Berakhlak
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
-Murid diminta untuk menyambung perkataan
tersebut.
صلاة الوتر
-Apakah
yang kamu faham daripada perkataan di hadapan?
Andaian
jawapan:
-Solat
witir
-
Murid-murid bahawa solat witir adalah solat sunat.
Andaian
jawapan: ---
|
-Guru
menampal kad manila berbentuk teka silang kata di hadapan.
-Wakil
murid perlu menyelesaikan teka silang kata tersebut.
-Kemudian
murid lain perlu menyambungkan perkataan tersebut.
-Murid-murid
cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
-Guru
mengaitkan teka silang kata tersebut dengan tajuk yang hendak dipelajari pada
hari ini.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Membuat
perkaitan
-Sumbangsaran
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Pendekatan:
-Deduktif
Nilai:
-Berani
-Yakin
-Patuh
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Solat
sunat witir
Pengertian:
B : Ganjil.
I : Solat
sunat yang dikerjakan dengan bilangan rakaat yang ganjil iaitu satu atau tiga
hingga sebelas rakaat.
|
-Guru
menerangkan kepada murid maksud solat sunat witir dengan lebih jelas.
-Guru
membacakan penegertian tersebut kemudian murid ikut berdasarkan kad manila
yang ditampal di hadapan.
-Guru
memilih beberapa orang murid untuk mengulang semula pengertian tersebut tanpa
melihat kitab atau kad manila yang ditampal di hadapan.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Soal
jawab
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Nilai:
-Khusyuk
-Berdisiplin
-Taat
|
Langkah
2
(5
minit)
|
Kaifiyyat
solat witir:
-Guru
mengajarkan niat terlebih dahulu.
- دوا ركعة
أصلي
سنة الوتر ركعتين لله تعلى
-ساتو ركعة
أصلي سنة الوتر ركعة لله تعلى
|
-Guru membacakan pula lafaz niat solat sunat witir bersama
murid-murid sambil menyanyi.
-Guru
membacakan sekali maksud lafaz niat tersebut.
-Guru
memanggil 2 orang murid untuk mngulang semula lafaz niat dan membuat
perbezaan di antara dua niat tersebut.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Menghafal
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Patuh
-Yakin
-Berani
|
Langkah
3
(5
minit)
|
Aktiviti
Penggayaan:
-Guru
membuat satu aktiviti permainan iaitu "Dadu Berilmu"
-murid
duduk ikut kumpulan masing-masing
-Wakil
kumpulan akan membaling dadu tersebut dan mereka akan mendapat soalan mengikut
nombor pada dadu tersebut.
|
-Guru
telah menyediakan satu kotak dadu yang besar.
-Dadu
tersebut akan berjalan secara bergilir-gilir mengikut kumpulan.
|
Kemahiran:
-Menjawab
soalan
-Berfikir
-Membaca
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Berani
-Bekerjasama
-Patuh
arahan
|
Penilaian
|
Latihan
pengukuhan:
-Guru
membuat kuiz secara individu di dalam kelas.
-Guru
mengedarkan helain soalan kemudian murid perlu menjawab tanpa lihat sebarang
rujukan.
|
-Guru
membincangkan jawapan bersama murid-murid.
-Guru
menyemak jawapan murid satu persatu.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mengingat
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Teknik:
-Perbincangan
Nilai:
-Berani
-Tekun
-Patuh
|
Penutup
(3
minit)
|
-Guru
mengulang semula isi pembelajaran pada hari ini.
|
-Murid-murid
diminta untuk memberikan rumusan tentang pembelajran pada hari ini.
|
Kemahiran:
-Membuat
kesimpulan
-Berkomunikasi
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Teknik:
-Pengulangan
Nilai:
-Gigih
-Yakin
-Bekerjasama
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA
GURU : Nur Syamimi Izzati bt Sahlan
MATA
PELAJARAN : Ibadat
KELAS : 4 Syafie
TARIKH : 5 Mac 2018
MASA : 2.00-3.30
petang
BILANGAN
: 20 orang
TAJUK : Solat sunat hari raya
KEMAHIRAN
: Membaca, Menulis, Berkomunikasi, Menjawab
soalan
KAEDAH : Bercerita, Sumbangsaran
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : 1) Ditunaikan
pada hari raya.
2) Mendapat pahala serta rahmat Allah.
HASIL
PEMBELAJARAN : 1) Menyebut
niat solat hari raya dengan jelas.
2) Menyatakan maksud niat
solat hari raya dengan betul.
3) Membezakan niat solat
raya puasa dengan aidiladha.
4) Menyebut lafaz niat
dengan makhraj yang tepat.
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Soal jawab, Membuat rumusan, Perbincangan
PENERAPAN
NILAI : Beradab, Berani, Patuh, Bekerjasama,
Toleransi
BAHAN
BANTU MENGAJAR : Kitab, kad manila, LCD
LANGKAH/ MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(5
minit)
|
Ucapan
salam dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من حزان رحمتك يا أرحم الرحمين.
|
Guru
meminta murid-murid membaca doa belajar bersama-sama
|
Nilai:
-Khusyuk
-Berdisiplin
-Beradab
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
-Suasana hari raya
-Gambar lembu
-Sampul duit raya
-Apakah
yang kamu faham daripada gambar di hadapan?
Andaian
jawapan:
-sampul
duit
-lembu
-ketupat
-suasana
hari raya
-Siapa
yang pernah menunaikan solat hari raya?
Andaian
jawapan: Saya pernah, bersama keluarga.
|
-Guru
menampal gambar-gambar pada kad manila di hadapan.
-Guru
mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan gambar di hadapan.
-Murid-murid
cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
-Guru
mengaitkan gambar yang ditampal dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Membuat
perkaitan
-Sumbangsaran
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Pendekatan:
-Deduktif
Nilai:
-Berani
-Yakin
-Patuh
|
Langkah
1
(10
minit)
|
Cara
melaksanakan solat hari raya (Niat)
-Solat hari
raya terbahagi kepada 2 bahagian:
-Solat
Aidilfitri
-Solat
Aidiladha
-Lafaz
Niat Solat Aidilifitri
أصلي سنة عيد الفطر ركعتين اماما مأموما لله تعلى
|
-Guru
menerangkan kepada murid bahagian-bahagian solat hari raya.
-Guru
membacakan lafaz niat, kemudian murid ikut secara beramai-ramai.
-Guru
memilih beberapa orang murid untuk mengulang semula lafaz niat yang
dipaparkan di hadapan dan menyoal tentang bahagian solat hari raya.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Soal
jawab
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Nilai:
-Khusyuk
-Berdisiplin
-Taat
|
Langkah
2
(5
minit)
|
Lafaz
Niat Solat AIdiladha:
أصلى سنة عيد الاضحى ركعتين اماما مأموما لله تعلى
|
-Guru
membacakan pula lafaz niat solat aidiladha di hadapan kelas.
-Guru
membacakan sekali maksud lafaz niat tersebut.
-Guru
memanggil 2 orang murid untuk mngulang semula lafaz niat besreta maksud.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Menghafal
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Patuh
-Tekun
-Berani
|
Langkah
3
(5
minit)
|
Aktiviti
Penggayaan:
-Murid
duduk ditempat masing-masing dalam keadaan bersedia.
-Murid
yang mendapat bola beracun akan dipilih kehadapan.
-Murid
menjawab soalan yang diutarakan dengan betul.
|
-Guru
meminta murid-murid duduk ditempat masing-masing dalam keadaan bersedia.
-Guru
memainkan lagu dan meminta murid menggerakkan bola yang diberikan.
-Guru
meminta murid yang mendapat bola selepas lagu dimainkan kehadapan untuk
menjawab soalan.
|
Kemahiran:
-Menjawab
soalan
-Berfikir
-Membaca
Strategi:
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Nilai:
-Berani
-Bekerjasama
-Patuh
arahan
|
Penilaian
|
Latihan
pengukuhan:
-Guru
membaca lafaz niat yang tidak sempurna dan akan dilengkapkan oleh murid-murid
secara beramai-ramai.
|
-Guru
membincangkan jawapan bersama murid
-Guru
menyemak jawapan murid satu persatu.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mengingat
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
Teknik:
-Perbincangan
Nilai:
-Berani
-Tekun
-Patuh
|
Penutup
(3
minit)
|
-Guru
memasang dan memperdengarkan lafaz niat daripada audio kepada murid dan
membaca bersama-sama
|
-Murid-murid
diminta untuk memberikan kesimpulan tentang pembelajran pada hari ini.
|
Kemahiran:
-Membuat
kesimpulan
Strategi:
-Berpusatkan
guru
-Berpusatkan
murid
-Berpusatkan
bahan
Teknik:
-Pengulangan
Nilai:
-Gigih
-Yakin
-Bekerjasama
|
Comments
Post a Comment