RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (10)
NUR HAJARINA BINTI AZMAN
RPH 4
RPH 5
Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
(Individu)
RPH 1
Nama Guru: Nur Hajarina binti Azman
Matapelajaran: Tauhid Darjah 1
Kelas: 1 Bukhari
Tarikh: 20 Januari 2019
Masa: 2.30-3.30 Petang
Bilangan Murid: 20 orang
Tajuk: Islam
Kemahiran: Kemahiran mendengar, Kemahiran membaca dan Kemahiran menghafal
Kaedah: Dialong, Syarahan
Pengetahuan
Sedia Ada: Pelajar pernah mendengar tentang
agama islam.
Hasil
Pembelajaran: -Menyatakan
pengertian islam
-Membezakan
perkara yang baik dan buruk.
-Mengakui diri sebagai umat islam
Kemahiran
Berfikir: Soal jawab, merumus dan membanding
beza.
Penerapan
Nilai: Berdisiplin, Khusyuk, Taat, Berani
dan Tolong Menolong
Bahan Bantu
Mengajar: LCD, Kad manila, Kertas warna dan
Kitab.
Masa/
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
|
-
Ucapan salam
dan bacaan doa.
|
-
Guru meminta
murid-murid membaca.
-
Murid membaca
doa bersama-sama guru.
|
Nilai:
-
Berdisiplin
-
Khusyuk
|
Set Induksi
|
-
Apakah yang
kamu lihat didalam video yang ditayangkan tadi?
Andaian Jawapan:
-
Orang sedang
solat.
|
-
Guru
menayangkan video di layar skrin kelas.
-
Guru
menanyakan beberapa soalan selepas video dimainkan.
-
Murid-murid
cuba menjawab menggunakan pengetahuan yang mereka ada.
-
Guru
menerangkan mengenai gambar dan perkaitan dengan pelajaran pada hari ini.
|
Nilai :
-
Khusyuk
-
Tekun
-
Yakin
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir
-
Kemahiran
bahan bantu mengajar.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan pelajar.
-
Berpusatkan
bahan
|
Langkah 1
|
Pergertian islam:
B: Selamat atau sejahtera
I: menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah dengan melaksanakan
segala yang diperintahkan dan meninggalkan segala larangannya.
|
-
Guru
menerangkan maksud islam kepada pelajar.
-
Guru
memberikan 2 contoh perkara yang perlu dilakukan sebagai umat islam.
-
Guru meminta
murid-murid membaca semula pengertian islam dari segi bahasa dan istilah.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Taat
Kemahiran:
-
Membaca
-
Mendengar
-
Berfikir
Strategi:
-
Berpusatkan
guru
-
Berpusatkan
murid
-
Berpusatkan
bahan.
|
Langkah 2
|
Saya seorang islam
Nama saya siti
Saya beragama islam
Saya sayang Ibu dan Ayah saya.
|
-
Guru
menerangkan pula tentang dirinya seorang islam.
-
Guru meminta
murid memperkenalkan diri mereka pula sebagai seorang islam.
-
Guru
mengarahkan beberapa murid memperkenalkan diri mereka.
|
Nilai:
-
Berdisiplin
-
Bekerjasama
-
Bersemangat
Kemahiran:
-
Membaca
-
Mendengar
-
Menakkul.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
|
Langkah 3
|
Aktiviti Penggayaan:
-
Murid diminta
duduk di tempat masing-masing.
-
Murid perlu menandakan
betul atau salah.
-
Murid perlu
menghantar kertas jawapan kepada guru.
|
-
Guru
mengagihkan kertas-kertas soalan kepada murid.
-
Guru meminta
murid menjawab soalan yang diberikan.
-
Guru meminta
murid menghantar jawapan dan semak bersama-sama
|
Nilai:
-
Tekun
-
Gigih
-
Bekerjasama.
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir.
-
Kemahiran
menerang.
Strategi:
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
Teknik:
-
Menjawab
soalan
-
Kooperatif.
|
Penilaian:
|
Latihan pengukuhan:
-
Pelajar
melengkapkan tugasan yang diberikan oleh guru.
-
Pelajar berbincang
bersama rakan-rakan.
|
-
Guru
memberikan latihan pengukuhan.
-
Guru menyemak
jawapan murid secara beramai-ramai.
|
Nilai:
-
Bekerjasama
-
Berusaha
-
Prihatin
Kemahiran:
-
Kemahiran
membabaca.
-
Kemahiran
mengingat.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
|
Penutup:
|
-
Guru
mengulang kembali pembelajaran pada hari ini.
|
Murid-murid diminta untuk memberikan kesimpulan tentang
pembelajaran pada hari ini.
|
Nilai:
-
Yakin
-
Gigih
Kemahiran:
-
Kemahiran
merumus.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
Teknik:
-
Pengulangan.
|
RPH 2
Nama Guru: Nur Hajarina binti Azman
Matapelajaran: Tauhid Darjah 1
Kelas: 1 Bukhari
Tarikh: 21 Januari 2019
Masa: 2.30-3.30 Petang
Bilangan Murid: 20 orang
Tajuk: Rukun Islam
Kemahiran: Kemahiran mendengar, Kemahiran membaca dan Kemahiran menghafal
Kaedah: Dialong, Syarahan
Pengetahuan
Sedia Ada: Pelajar pernah menyanyikan lagu
mengenai rukun islam.
Hasil
Pembelajaran: -Menyatakan pengertian rukun islam.
-Menyebut rukun islam.
-Mengetahui cara pelaksanaan rukun islam
Kemahiran
Berfikir: Soal jawab, merumus dan membanding
beza.
Penerapan
Nilai: Berdisiplin, Khusyuk, Taat, Berani
dan Tolong Menolong
Bahan Bantu
Mengajar:kad imbasan, Kad manila, Kertas
warna dan Kitab.
Masa/
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
|
-
Ucapan salam
dan bacaan doa.
|
-
Guru meminta
murid-murid membaca.
-
Murid membaca
doa bersama-sama guru.
|
Nilai:
-
Berdisiplin
-
Khusyuk
|
Set Induksi
|
-
Apakah yang
kamu lihat didalam gambar di hadapan?
Andaian Jawapan:
-
Kaabah
-
Orang solat.
-
Orang
bersalam
|
-
Guru menampal
gambar dihadapan dengan kad manila.
-
Murid-murid
menjawab mengikut pengetahuan mereka.
-
Guru
menjelaskan mengenai gambar dan dikaitkan dengan pengajaran yang hendak
dipelajari.
|
Nilai :
-
Khusyuk
-
Tekun
-
Yakin
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir
-
Kemahiran
bahan bantu mengajar.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
pelajar.
-
Berpusatkan
bahan
|
Langkah 1
|
Rukun Islam:
-
Perkara-perkara
utama yang wajib dikerjakan oleh setiap orang islam.
Rukun islam ada 5:
-
Mengucap dua
kalimah syahadah
-
Mendirikan
solat.
-
Mengeluarkan
zakat.
-
Puasa bulan ramadhan.
-
Menunaikan
haji bagi yang mampu.
|
-
Guru
menerangkan maksud Rukun islam kepada pelajar.
-
Guru
memberikan 5 Rukun Islam.
-
Guru meminta
murid-murid membaca semula 5 rukun islam.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Taat
Kemahiran:
-
Membaca
-
Mendengar
Strategi:
-
Berpusatkan guru
-
Berpusatkan
murid
-
Berpusatkan
bahan.
|
Langkah 2
|
Pelaksanaan Rukun Islam.
-
Menyebut dua
klimah syahadah dan menyakininya.
-
Melakukan
solat 5 waktu sehari semalam.
-
Mengeluarkan
sebahagian harta untuk orang yang memerlukan.
-
Berpuasa
dibulan ramadhan.
-
Pergi ke
Mekkah untuk menunaikan Fardhu Haji dengan syarat-syarat tertentu.
|
-
Guru
menerangkan cara pelaksanaan 5 rukun islam dengan lebih jelas.
-
Guru meminta
murid untuk memberikan pengalaman mereka berkaitan dengan rukun islam.
-
Guru meminta
murid mengulang kembali mengenai pelaksanaan rukun islam.
|
Nilai:
-
Bekerjasama
-
Bersemangat
Kemahiran:
-
Membaca
-
Mendengar
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
|
Langkah 3
|
Aktiviti Penggayaan:
-
Murid diminta
duduk didalam kumpulan masing-masing.
-
Murid
menyusun semula rukun islam mengikut turutan.
-
Murid
berbincang bersama-sama rakan.
|
-
Guru
membahagikan murid-murid kepada 5 kumpulan.
-
Guru meminta
murid menyusun kad dengan susunan yang betul.
-
Guru menyemak
jawapan setiap kumpulan satu persatu.
|
Nilai:
-
Tekun
-
Gigih
-
Bekerjasama.
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir.
-
Kemahiran
menerang.
Strategi:
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
Teknik:
-
Menjawab
soalan
-
Kooperatif.
|
Penilaian:
|
Latihan pengukuhan:
-
Pelajar
melengkapkan tugasan yang diberikan oleh guru.
-
Pelajar
berbincang bersama rakan-rakan.
|
-
Guru
memberikan latihan pengukuhan.
-
Guru menyemak
jawapan murid secara beramai-ramai.
|
Nilai:
-
Bekerjasama
-
Berusaha
-
Prihatin
Kemahiran:
-
Kemahiran
membabaca.
-
Kemahiran
mengingat.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
|
Penutup:
|
-
Guru
mengulang kembali pembelajaran pada hari ini.
|
-Guru meminta murid-murid untuk memberikan kesimpulan tentang
pembelajaran pada hari ini.
|
Nilai:
-
Yakin
-
Gigih
Kemahiran:
-
Kemahiran
merumus.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
Teknik:
-
Pengulangan.
|
RPH 3
Nama Guru: Nur Hajarina binti Azman
Matapelajaran: Tauhid Darjah 1
Kelas: 1 Bukhari
Tarikh: 22 Januari 2019
Masa: 2.30-3.30 Petang
Bilangan Murid: 20 orang
Tajuk: Kalimah syahadah.
Kemahiran: Kemahiran mendengar, Kemahiran membaca dan Kemahiran menghafal
Kaedah: Dialong, Syarahan
Pengetahuan
Sedia Ada: Pelajar pernah mendengar tentang
agama islam.
Hasil
Pembelajaran: -Menyebut kalimah syahadah dengan baik.
-Menghafal kalimah syahadah.
-Memahami maksud kalimah syahadah
Kemahiran
Berfikir: Soal jawab, merumus dan membanding
beza.
Penerapan
Nilai: Berdisiplin, Khusyuk, Taat, Berani
dan Tolong Menolong
Bahan Bantu
Mengajar:Komputer,LCD, Kertas warna dan
Kitab.
Masa/
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
|
-
Ucapan salam
dan bacaan doa.
|
-
Guru meminta
murid-murid membaca.
-
Murid membaca
doa bersama-sama guru.
|
Nilai:
-
Berdisiplin
-
Khusyuk
|
Set Induksi
|
-
Apakah yang
kamu lihat didalam lakonan cikgu tadi?
Andaian Jawapan:
-
Cikgu tengah
duduk.
-
Cikgu baca
doa.
-
Cikgu tunjuk
satu guna jari
|
-
Guru menyusun
meja dan kerusi dihadan.
-
Guru
mengangkat satu jari dan membaca kalimah syahadah.
-
Guru
bertanyakan beberapa soalan tentang perbuatan guru kepada murid.
|
Nilai :
-
Khusyuk
-
Berani
-
Yakin
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir
-
Kemahiran
bahan bantu mengajar.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
pelajar.
-
Berpusatkan
bahan
|
Langkah 1
|
Kalimah Syahadah:
-
Mengakui
Allah sebagai tuhan yang mentadbir sekalian alam.
-
Nabi Muhammad
sebagai pesuruh Allah.
Melaksanakan janji:
-
Mengerjakan
segala suruhan Allah.
-
Menjauhi
segala larangan Allah.
|
-
Guru
menerangkan maksud kalimah syahadah dengan lebih jelas.
-
Guru
menjelaskan tentang janji selepas mengucap dua kalimah syahadah.
-
Guru
memberitahu murid untuk membuat perbuatan yang disuruh Allah dan meninggalkan
larangannya.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Taat
-
Bekerjasama
Kemahiran:
-
Membaca
-
Mendengar
Strategi:
-
Berpusatkan
guru
-
Berpusatkan
murid
-
Berpusatkan
bahan.
|
Langkah 2
|
Lafaz Kalimah Syahadah:
أشهد أن لآ اله الا الله وأشهد أن محمدا رسول الله.
Maksudnya:
Aku bersaksi bahawa tiada tuhan yang disembah selain Allah dan
aku bersaksi bahawa nabi Muhammad pesuruh Allah.
|
-
Guru
menerangkan cara pelaksanaan 5 rukun islam dengan lebih jelas.
-
Guru meminta
murid untuk memberikan pengalaman mereka berkaitan dengan rukun islam.
-
Guru meminta
murid mengulang kembali mengenai pelaksanaan rukun islam.
|
Nilai:
-
Bekerjasama
-
Bersemangat
Kemahiran:
-
Membaca
-
Mendengar
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
|
Langkah 3
|
Aktiviti Penggayaan:
-
Murid diminta
duduk didalam kumpulan masing-masing.
-
Murid
menyusun semula rukun islam mengikut turutan.
-
Murid
berbincang bersama-sama rakan.
|
-
Guru
membahagikan murid-murid kepada 5 kumpulan.
-
Guru meminta
murid menyusun kad dengan susunan yang betul.
-
Guru menyemak
jawapan setiap kumpulan satu persatu.
|
Nilai:
-
Tekun
-
Gigih
-
Bekerjasama.
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir.
-
Kemahiran
menerang.
Strategi:
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
Teknik:
-
Menjawab
soalan
-
Kooperatif.
|
Penilaian:
|
Latihan pengukuhan:
-
Pelajar
melengkapkan tugasan yang diberikan oleh guru.
-
Pelajar
berbincang bersama rakan-rakan.
|
-
Guru
memberikan latihan pengukuhan.
-
Guru menyemak
jawapan murid secara beramai-ramai.
|
Nilai:
-
Bekerjasama
-
Berusaha
-
Prihatin
Kemahiran:
-
Kemahiran
membabaca.
-
Kemahiran
mengingat.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
|
Penutup:
|
-
Guru
mengulang kembali pembelajaran pada hari ini.
|
-Guru meminta murid-murid untuk memberikan kesimpulan tentang
pembelajaran pada hari ini.
|
Nilai:
-
Yakin
-
Gigih
Kemahiran:
-
Kemahiran
merumus.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
Teknik:
-
Pengulangan.
|
RPH 4
Nama Guru: Nur Hajarina binti Azman
Matapelajaran: Tauhid Darjah 1
Kelas: 1 Bukhari
Tarikh: 23 Januari 2019
Masa: 2.30-3.30 Petang
Bilangan Murid: 20 orang
Tajuk: Iman
Kemahiran: Kemahiran mendengar, Kemahiran membaca dan Kemahiran menghafal
Kaedah: Dialong, Syarahan
Pengetahuan
Sedia Ada: Pelajar mengetahui bahawa mereka
orang beriman.
Hasil
Pembelajaran: - Menyebut pengertian iman.
-Menyatakan kepentingan memelihara iman.
-Memberikan 2 faedah memelihara iman.
Kemahiran
Berfikir: Soal jawab, merumus dan membanding
beza.
Penerapan
Nilai: Berdisiplin, Khusyuk, Taat, Berani
dan Tolong Menolong
Bahan Bantu
Mengajar: Kad manila, Kad imbasan ,Kertas
warna dan Kitab.
Masa/
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
|
-
Ucapan salam
dan bacaan doa.
|
-
Guru meminta
murid-murid membaca.
-
Murid membaca
doa bersama-sama guru.
|
Nilai:
-
Berdisiplin
-
Khusyuk
|
Set Induksi
|
-
Apakah yang
kamu lihat didalam gambar tersebut?
Andaian Jawapan:
-
Masjid
-
Al-quran
|
-
Guru menampal
gambar-gambar dihadapan.
-
Guru
bertanyakan beberapa soalan tentang gambar yang ditampal dihadapan.
|
Nilai :
-
Prihatin
-
Khusyuk
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir
-
Kemahiran
bahan bantu mengajar.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
pelajar.
-
Berpusatkan
bahan
|
Langkah 1
|
Pengertian Iman.
B: Iman ialah Membenarkan.
I: Menyebut dengan lidah, membenarkan dengan hati dan membuktikan
dengan perbuatan.
|
-
Guru
menerangkan maksud iman kepada murid-murid dengan lebih jelas.
-
Guru
menerangkan tujuan manusia dijadikan di muka bumi ini.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Taat
-
Bekerjasama
Kemahiran:
-
Membaca
-
Mendengar
Strategi:
-
Berpusatkan
guru
-
Berpusatkan
murid
-
Berpusatkan
bahan.
|
Langkah 2
|
Memelihara Iman
-
Iman adalah sesuatu anugerah yang sangat tinggi nilainya.
-
Sebagai seorang islam kita wajib menjaga iman.
Perkara yang membatalkan iman:
-
Murtad
-
Menyekutukan Allah
|
-
Guru
menerangkan kepada pelajar tentang memelihara iman.
-
Guru
menerangkan kepada pelajar perkara-perkara yang membatalkan iman..
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Memberi
perhatian
Kemahiran:
-
Mendengar
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
|
Langkah 3
|
Aktiviti Penggayaan:
-
3 orang murid
diminta untuk pergi kehadapan.
-
Murid diminta
mengelaskan perbuatan yang dimuliakan dan dikeji oleh Allah.
|
-
Guru menampal
beberapa kad dihadapan papan putih.
-
Guru meminta
murid mengelaskan kad dihadapan di bahagian yang betul.
-
Guru
memeriksa jawapan anak-anak murid.
|
Nilai:
-
Berani
-
Gigih
-
Bekerjasama.
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir.
-
Kemahiran
menerang.
Strategi:
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
Teknik:
-
Menjawab
soalan
-
Kooperatif.
|
Penilaian:
|
Latihan pengukuhan:
-
Pelajar
melengkapkan tugasan yang diberikan oleh guru.
-
Pelajar
berbincang bersama rakan-rakan.
|
-
Guru
memberikan latihan pengukuhan.
-
Guru menyemak
jawapan murid secara beramai-ramai.
|
Nilai:
-
Bekerjasama
-
Berusaha
-
Prihatin
Kemahiran:
-
Kemahiran
membabaca.
-
Kemahiran
mengingat.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan bahan.
|
Penutup:
|
-
Guru
mengulang kembali pembelajaran pada hari ini.
|
-Guru meminta murid-murid untuk memberikan kesimpulan tentang
pembelajaran pada hari ini.
|
Nilai:
-
Yakin
-
Gigih
Kemahiran:
-
Kemahiran
merumus.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan murid.
Teknik:
-
Pengulangan.
|
RPH 5
Nama Guru: Nur Hajarina binti Azman
Matapelajaran: Tauhid Darjah 1
Kelas: 1 Bukhari
Tarikh: 24 Januari 2019
Masa: 2.30-3.30 Petang
Bilangan Murid: 20 orang
Tajuk: Rukun Iman
Kemahiran: Kemahiran mendengar, Kemahiran membaca dan Kemahiran menghafal
Kaedah: Dialong, Syarahan
Pengetahuan
Sedia Ada: Pelajar pernah belajar ketika di
tadika..
Hasil
Pembelajaran: -Memahami
pengertian rukun iman.
-Mempercayai rukun iman.
-Menerangkan cara pelaksanaan rukun iman.
Kemahiran
Berfikir: Soal jawab, merumus dan membanding
beza.
Penerapan
Nilai: Berdisiplin, Khusyuk, Taat, Berani
dan Tolong Menolong
Bahan Bantu
Mengajar:Komputer,LCD, Kertas warna dan
Kitab.
Masa/
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
& Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
|
-
Ucapan salam
dan bacaan doa.
|
-
Guru meminta
murid-murid membaca.
-
Murid membaca
doa bersama-sama guru.
|
Nilai:
-
Berdisiplin
-
Khusyuk
|
Set Induksi
|
-
Apakah yang
kamu lihat didalam tayangan video tadi?
Andaian Jawapan:
-
Al-quran
-
Pokok
|
-
Guru
menayangkan video berkaitan dengan tajuk pada hari ini.
-
Guru
bertanyakan beberapa soalan tentang video yang ditayangkan dihadapan.
|
Nilai :
-
Prihatin
-
Khusyuk
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir
-
Kemahiran
bahan bantu mengajar.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
pelajar.
-
Berpusatkan
bahan
|
Langkah 1
|
Pengertian Rukun Iman.
-
Setiap orang
isla wajib mempercayai rukun iman.
Rukun iman ada 6:
-
Percaya
kepada Allah.
-
Percaya
kepada Malaikat-malaikat.
-
Percaya
kepada kitab-kitab.
-
Percaya
kepada rasul-rasul.
-
Percaya
kepada hari kiamat.
-
Percaya
kepada Qada’ dan Qadar.
|
-
Guru
menerangkan maksud Rukun Iman dengan lebih jelas.
-
Guru
menunjukkan 6 rukun iman kepada murid-murid didalam slide.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Taat
Kemahiran:
-
Membaca
-
Mendengar
Strategi:
-
Berpusatkan
guru
-
Berpusatkan
murid
-
Berpusatkan
bahan.
|
Langkah 2
|
Meyakini Rukun Iman.
-
Meyakini tentang keesaan Allah sebagai tuhan.
-
Meyakini kewujudan malaikat.
-
Meyakini Allah telah menurunkan kitab suci (sumawi).
-
Meyakini Allah telah megutuskan Rasul.
-
Meyakini bahawa hari kiamat akan berlaku.
-
Meyakini bahawa segala perkara itu berlaku menurut ketetapan.
|
-
Guru
menjelaskan kepada murid bahawa sebagai umat islam kita perlu meyakini Rukun
Islam.
-
Guru
menerangkan maksud setiap 6 perkara Rukun Iman tersebut kepada pelajar.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Memberi
perhatian
Kemahiran:
-
Mendengar
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
|
Langkah 3
|
Aktiviti Penggayaan:
-
Murid diminta
duduk di tempat masing-masing.
-
Murid diberikan
kertas soalan berkaitan dengan rukun iman.
-
Murid diminta
menjawab semua soalan didalam kertas tersebut.
|
-
Guru
memberikan kertas yang mengandungi soalan mengenai rukun iman kepada pelajar.
-
Guru meminta
murid menjawab setiap soalan yang diberikan.
-
Guru
membincangkan jawapan bersama-sama murid.
|
Nilai:
-
Berani
-
Gigih
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir.
-
Kemahiran
menerang.
Strategi:
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
Teknik:
-
Menjawab
soalan
|
Penilaian:
|
Latihan pengukuhan:
-
Pelajar
melengkapkan tugasan yang diberikan oleh guru.
-
Pelajar
berbincang bersama rakan-rakan.
|
-
Guru
memberikan latihan pengukuhan.
-
Guru menyemak
jawapan murid secara beramai-ramai.
|
Nilai:
-
Bekerjasama
-
Berusaha
-
Prihatin
Kemahiran:
-
Kemahiran
membabaca.
-
Kemahiran
mengingat.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
|
Penutup:
|
-
Guru
mengulang kembali pembelajaran pada hari ini.
|
-Guru meminta murid-murid untuk memberikan kesimpulan tentang
pembelajaran pada hari ini.
|
Nilai:
-
Yakin
-
Gigih
Kemahiran:
-
Kemahiran merumus.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
Teknik:
-
Pengulangan.
|
RPH 6
Nama Guru: Nur Hajarina binti Azman
Matapelajaran: Tauhid Darjah 1
Kelas: 1 Bukhari
Tarikh: 25 Januari 2019
Masa: 2.30-3.30 Petang
Bilangan Murid: 20 orang
Tajuk: Percaya Kepada Allah.
Kemahiran: Kemahiran mendengar, Kemahiran membaca dan Kemahiran menghafal
Kaedah: Dialong, Syarahan
Pengetahuan
Sedia Ada: Pelajar pernah melihat kebesaran
Allah.
Hasil
Pembelajaran: -Mencintai
Allah S.W.T.
-Mempercayai kewujudan Allah.
-Taat perintah Allah.
Kemahiran
Berfikir: Soal jawab, merumus dan membanding
beza.
Penerapan
Nilai: Berdisiplin, Khusyuk, Taat, Berani
dan Tolong Menolong
Bahan Bantu
Mengajar:Kad manila, Kertas warna dan Kitab.
Masa/
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
& Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
|
-
Ucapan salam
dan bacaan doa.
|
-
Guru meminta
murid-murid membaca.
-
Murid membaca
doa bersama-sama guru.
|
Nilai:
-
Berdisiplin
-
Khusyuk
|
Set Induksi
|
-
Apakah yang
kamu lihat didalam gambar dihadapan.
Andaian Jawapan:
-
Haiwan
-
Tumbuhan
|
-
Guru menampal
gambar pokok,haiwan dihadapan.
-
Guru
bertanyakan beberapa soalan tentang gambar yang ditampal.
|
Nilai :
-
Prihatin
-
Khusyuk
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir
-
Kemahiran
bahan bantu mengajar.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
pelajar.
-
Berpusatkan
bahan
|
Langkah 1
|
Meyakini Kewujudan Allah.
-
Kita wajib percaya dan yakin bahawa Allah yang telah menciptakan kita.
-
Allah adalah tuhan yang maha esa.
-
Allah maha berkuasa atas segalanya.
|
-
Guru
menjelaskan kepada murid bahawa sebagai umat islam kita perlu meyakini
kewujudan Allah.
-
Guru
menerangkan bahawa kita perlu mentaati dan percaya kepada Allah.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Taat
-
Bekerjasama
Kemahiran:
-
Membaca
-
Mendengar
Strategi:
-
Berpusatkan
guru
-
Berpusatkan
murid
-
Berpusatkan
bahan.
|
Langkah 2
|
Nama-nama Allah (Asma ul-Husna)
-
Ar-rahman
-
Ar-rahim
-
Al-malik
-
Al-kuddus
-
Al-islam
-
Al-mukmin
-
Al-muhaimin
|
-
Guru
menerangkan kepada murid-murid tentang nama-nama Allah.
-
Guru
menerangkan nama-nama Allah beserta maksudnya.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Memberi
perhatian
Kemahiran:
-
Mendengar
-
Menulis
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
|
Langkah 3
|
Aktiviti Penggayaan:
-
Murid diminta
duduk di tempat masing-masing.
-
Murid
diberikan kertas soalan berkaitan percaya kepada Allah.
-
Murid diminta
menandakan betul atau salah kepada pernyataan yang dinyatakan.
|
-
Guru
memberikan kertas soalan kepada murid.
-
Guru meminta
pelajar menjawab soalan tersebut dengan menandakan perkara yang betul atau
salah.
-
Guru menyemak
jawapan bersama-sama murid.
|
Nilai:
-
Berani
-
Gigih
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir.
-
Kemahiran
menerang.
Strategi:
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
Teknik:
-
Menjawab
soalan
|
Penilaian:
|
Latihan pengukuhan:
-
Pelajar melengkapkan
tugasan yang diberikan oleh guru.
-
Pelajar
berbincang bersama rakan-rakan.
|
-
Guru
memberikan latihan pengukuhan.
-
Guru menyemak
jawapan murid secara beramai-ramai.
|
Nilai:
-
Bekerjasama
-
Berusaha
-
Prihatin
Kemahiran:
-
Kemahiran
membabaca.
-
Kemahiran mengingat.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
|
Penutup:
|
-
Guru
mengulang kembali pembelajaran pada hari ini.
|
-Guru meminta murid-murid untuk memberikan kesimpulan tentang
pembelajaran pada hari ini.
|
Nilai:
-
Yakin
-
Gigih
Kemahiran:
-
Kemahiran
merumus.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
Teknik:
-
Pengulangan.
|
RPH 7
Nama Guru: Nur Hajarina binti Azman
Matapelajaran: Tauhid Darjah 1
Kelas: 1 Bukhari
Tarikh: 26 Januari 2019
Masa: 2.30-3.30 Petang
Bilangan Murid: 20 orang
Tajuk: Percaya Kepada Malaikat
Kemahiran: Kemahiran mendengar, Kemahiran membaca dan Kemahiran menghafal
Kaedah: Dialong, Syarahan
Pengetahuan
Sedia Ada: Pelajar pernah belajar pada tajuk
lepas.
Hasil
Pembelajaran: - Memahami
pengertian Malaikat.
-Meyakini tentang kewujudan Malaikat.
-Mengetahui tugas-tugas Malaikat dan Nama.
Kemahiran
Berfikir: Soal jawab, merumus dan membanding
beza.
Penerapan
Nilai: Berdisiplin, Khusyuk, Taat, Berani
dan Tolong Menolong
Bahan Bantu
Mengajar:Kad manila, Kertas warna dan Kitab.
Masa/
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
|
-
Ucapan salam
dan bacaan doa.
|
-
Guru meminta
murid-murid membaca.
-
Murid membaca
doa bersama-sama guru.
|
Nilai:
-
Berdisiplin
-
Khusyuk
|
Set Induksi
|
-
Apakah yang
kamu lihat didalam gambar dihadapan.
Andaian Jawapan:
-
Lampu
-
Cahaya
-
Kain putih
|
-
Guru menampal
gambar dipapan kenyataan dihadapan.
-
Guru
bertanyakan beberapa soalan tentang gambar yang ditampal.
|
Nilai :
-
Prihatin
-
Khusyuk
-
Berani
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir
-
Kemahiran
bahan bantu mengajar.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
pelajar.
-
Berpusatkan
bahan
|
Langkah 1
|
Pengertian Malaikat.
-
Mahluk Allah yang dijadikan daripada Nur yang sentiasa taat
melaksanakan perintah Allah.
-
Bilangan Malaikat ada banyak.
-
Mereka tidak makan, minum dan tidur.
|
-
Guru menjelaskan
kepada murid pengertian Malaikat.
-
Guru menerangkan
tentang Malaikat dengan lebih jelas.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Taat
-
Bekerjasama
Kemahiran:
-
Membaca
-
Mendengar
Strategi:
-
Berpusatkan
guru
-
Berpusatkan
murid
-
Berpusatkan
bahan.
|
Langkah 2
|
Nama-nama Malaikat
-
Jibrail
-
Mikail
-
Israfil
-
Izrail
-
Munkar
-
Nakir
-
Rakib
-
Yatit
-
Ridwan
-
Malik
|
-
Guru
menerangkan kepada murid tentang 10 Malaikat yang perlu diketahui.
-
Guru
menerangkan tugas-tugas 10 Malaikat tersebut kepada murid-murid.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Memberi
perhatian
Kemahiran:
-
Mendengar
-
Menerang
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
|
Langkah 3
|
Aktiviti Penggayaan:
-
Murid diminta
duduk di tempat masing-masing.
-
Murid diminta
mengerakkan kotak berisi kertas mengikut rentak lagu.
-
Murid
melakonkan watak mengikut kenyataan yang tertulis di dalam kertas.
-
Murid-murid
lain meneka jawapan.
|
-
Guru menyediakan
kotak berisi kertas yang tertulis tugas Malaikat.
-
Guru meminta
murid mengerakkan kotak tersebut mengikut rentak lagu.
-
Guru meminta
murid tersebut untuk melakonkan watak tugas yang diperolehi.
-
Guru
mendengar jawapan yang diberikan.
|
Nilai:
-
Berani
-
Gigih
-
Bekerjasama
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir.
-
Kemahiran
menerang.
Strategi:
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
Teknik:
-
Menjawab
soalan
-
Lakonan
|
Penilaian:
|
Latihan pengukuhan:
-
Pelajar
melengkapkan tugasan yang diberikan oleh guru.
-
Pelajar
berbincang bersama rakan-rakan.
|
-
Guru
memberikan latihan pengukuhan.
-
Guru menyemak
jawapan murid secara beramai-ramai.
|
Nilai:
-
Bekerjasama
-
Berusaha
-
Prihatin
Kemahiran:
-
Kemahiran
membabaca.
-
Kemahiran
mengingat.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
|
Penutup:
|
-
Guru
mengulang kembali pembelajaran pada hari ini.
|
-Guru meminta murid-murid untuk memberikan kesimpulan tentang
pembelajaran pada hari ini.
|
Nilai:
-
Yakin
-
Gigih
Kemahiran:
-
Kemahiran
merumus.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
Teknik:
-
Pengulangan.
|
RPH 8
Nama Guru: Nur Hajarina binti Azman
Matapelajaran: Tauhid Darjah 1
Kelas: 1 Bukhari
Tarikh: 27 Januari 2019
Masa: 2.30-3.30 Petang
Bilangan Murid: 20 orang
Tajuk: Percaya Kepada Kitab
Kemahiran: Kemahiran mendengar, Kemahiran membaca dan Kemahiran menghafal
Kaedah: Dialong, Syarahan
Pengetahuan
Sedia Ada: Pelajar pernah belajar pada tajuk
lepas.
Hasil
Pembelajaran: - Menyebut
pengertian kitab
-Mempercayai tentang kewujudan Al-quran.
-Menyebut nama-nama kitab Sumawi
Kemahiran
Berfikir: Soal jawab, merumus dan membanding
beza.
Penerapan
Nilai: Berdisiplin, Khusyuk, Taat, Berani
dan Tolong Menolong
Bahan Bantu
Mengajar:LCD,Komputer, Kertas warna dan
Kitab.
Masa/
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
|
-
Ucapan salam
dan bacaan doa.
|
-
Guru meminta
murid-murid membaca.
-
Murid membaca
doa bersama-sama guru.
|
Nilai:
-
Berdisiplin
-
Khusyuk
|
Set Induksi
|
-
Apakah yang
kamu lihat didalam gambar video yang dimainkan.
Andaian Jawapan:
-
Orang baca
quran
-
Seorang
lelaki
|
-
Guru menampal
memaparkan gambar dihadapan menggunakan LCD.
-
Guru
bertanyakan beberapa soalan tentang gambar yang ditampal.
|
Nilai :
-
Prihatin
-
Khusyuk
-
Disiplin
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir
-
Kemahiran
bahan bantu mengajar.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan pelajar.
-
Berpusatkan
bahan
|
Langkah 1
|
Pengertian Kitab
-
Himpunan wahyu Allah yang mengandungi petunjuk dan panduan hidup yang
diturunkan oleh Allah kepada para Rasulnya melalui Malaikat Jibrail.
-
Setiap ajaran didalam kitab wajib ditaati oleh manusia.
|
-
Guru
menjelaskan kepada murid pengertian kitab
-
Guru membacakan
maksud ayat 25 surah Al-hadid kepada murid-murid.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Taat
-
Bekerjasama
Kemahiran:
-
Membaca
-
Mendengar
Strategi:
-
Berpusatkan
guru
-
Berpusatkan
murid
-
Berpusatkan
bahan.
|
Langkah 2
|
Nama-nama Kitab
-
Kitab Zabur (Nabi Daud)
-
Kitab Taurat (Nabi Musa)
-
Kitab Injil (Nabi isa)
-
Kitab Al-quran (Nabi Muhammad)
|
-
Guru
menerangkan kepada murid tentang 4 kitab yang telah diturunkan.
-
Guru
menerangkan tentang isi kandungan Al-quran.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Memberi
perhatian
Kemahiran:
-
Mendengar
-
Menerang
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
|
Langkah 3
|
Aktiviti Penggayaan:
-
Murid duduk
didalam kumpulan masing-masing.
-
Murid diminta
untuk mengelaskan nama kitab dan nama penerima kitab.
|
-
Guru membentuk
murid-murid dalam 4 kumpulan.
-
Guru
memberikan kad imbasan.
-
Guru meminta
murid mengelaskan kad imbasan dengan nama kitab dan nama penerima dengan
betul.
-
Guru menyemak
jawapan murid-murid.
|
Nilai:
-
Berani
-
Gigih
-
Bekerjasama
Kemahiran:
-
Kemahiran berfikir.
-
Kemahiran
menerang.
Strategi:
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
Teknik:
-
Menjawab
soalan
-
Kooperatif
|
Penilaian:
|
Latihan pengukuhan:
-
Pelajar
melengkapkan tugasan yang diberikan oleh guru.
-
Pelajar
berbincang bersama rakan-rakan.
|
-
Guru memberikan
latihan pengukuhan.
-
Guru menyemak
jawapan murid secara beramai-ramai.
|
Nilai:
-
Bekerjasama
-
Berusaha
-
Prihatin
Kemahiran:
-
Kemahiran
membabaca.
-
Kemahiran
mengingat.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
|
Penutup:
|
-
Guru mengulang
kembali pembelajaran pada hari ini.
|
-Guru meminta murid-murid untuk memberikan kesimpulan tentang
pembelajaran pada hari ini.
|
Nilai:
-
Yakin
-
Gigih
Kemahiran:
-
Kemahiran
merumus.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
Teknik:
-
Pengulangan.
|
RPH 9
Nama Guru: Nur Hajarina binti Azman
Matapelajaran: Tauhid Darjah 1
Kelas: 1 Bukhari
Tarikh: 28 Januari 2019
Masa: 2.30-3.30 Petang
Bilangan Murid: 20 orang
Tajuk: Percaya Kepada Rasul-rasul
Kemahiran: Kemahiran mendengar, Kemahiran membaca dan Kemahiran menghafal
Kaedah: Dialong, Syarahan
Pengetahuan
Sedia Ada: Pelajar pernah mendengar nama-nama
Nabi dan Rasul.
Hasil
Pembelajaran: - Memahami
pengertian Rasul.
-Mempercayai tentang kewujudan Rasul
-Menyebut nama-nama Nabi dan Rasul..
Kemahiran
Berfikir: Soal jawab, merumus dan membanding
beza.
Penerapan
Nilai: Berdisiplin, Khusyuk, Taat, Berani
dan Tolong Menolong
Bahan Bantu
Mengajar:Kad manila, Kertas warna dan Kitab.
Masa/
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
|
-
Ucapan salam
dan bacaan doa.
|
-
Guru meminta
murid-murid membaca.
-
Murid membaca
doa bersama-sama guru.
|
Nilai:
-
Berdisiplin
-
Khusyuk
|
Set Induksi
|
-
Apakah yang
kamu lihat pada kad imbasan ini?
Andaian Jawapan:
-
Huruf jawi
-
Nama orang
|
-
Guru memegang
kad imbasan yang tertulis nama.
-
Guru
bertanyakan beberapa soalan tentang gambar yang ditampal.
|
Nilai :
-
Prihatin
-
Khusyuk
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir
-
Kemahiran
bahan bantu mengajar.
Strategi:
-
Berpusatkan guru.
-
Berpusatkan
pelajar.
-
Berpusatkan
bahan
|
Langkah 1
|
Pengertian Rasul
-
Rasul ialah pesuruh Allah.
-
Rasul Allah ialah lelaki mulia pilihan Allah yang diberikan wahyu
untuk diri sendiri dan wajib menyampaikannya kepada umat.
Pengertian Nabi
-
Lelaki mulia pilihan
Allah yang diberikan wahyu untuk dirinya sendiri dan tidak wajib menyampaikan
kepada umatnya.
|
-
Guru
menjelaskan kepada murid pengertian Rasul
-
Guru menerangkan
pula maksud Nabi kepada murid.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Taat
-
Bekerjasama
Kemahiran:
-
Membaca
-
Mendengar
Strategi:
-
Berpusatkan
guru
-
Berpusatkan
murid
-
Berpusatkan
bahan.
|
Langkah 2
|
Nama-nama Nabi dan Rasul:
-
Adam
-
Idris
-
Nuh
-
Hud
-
Soleh
-
Ibrahim
-
Ismail
-
lut
|
-
Guru memperkenalkan
murid dengan beberapa nama orang Nabi dan Rasul.
-
Guru
menerangkan kepada murid hanya 25 orang rasul yang wajib diketahui.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Memberi
perhatian
Kemahiran:
-
Mendengar
-
Menerang
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
|
Langkah 3
|
Aktiviti Penggayaan:
-
Murid duduk
didalam kumpulan masing-masing.
-
Murid
diberikan kertas yang tertulis banyak nama.
-
Murid diminta
untuk mengeluarkan 5 nama rasul dan nabi.
-
Murid diminta
untuk tulis dipapan putih.
|
-
Guru
membentuk murid didalam 5 kumpulan.
-
Guru meminta
murid mengeluarkan 5 nama rasul dan nabi yang tertulis didalam kertas.
-
Guru meminta
wakil murid didalam kumpulan untuk menulis di papan hitam.
|
Nilai:
-
Berani
-
Gigih
-
Bekerjasama
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir.
-
Kemahiran
menerang.
Strategi:
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
Teknik:
-
Menjawab
soalan
-
Kooperatif
|
Penilaian:
|
Latihan pengukuhan:
-
Pelajar
melengkapkan tugasan yang diberikan oleh guru.
-
Pelajar
berbincang bersama rakan-rakan.
|
-
Guru
memberikan latihan pengukuhan.
-
Guru menyemak
jawapan murid secara beramai-ramai.
|
Nilai:
-
Bekerjasama
-
Berusaha
-
Prihatin
Kemahiran:
-
Kemahiran
membabaca.
-
Kemahiran
mengingat.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
|
Penutup:
|
-
Guru
mengulang kembali pembelajaran pada hari ini.
|
-Guru meminta murid-murid untuk memberikan kesimpulan tentang pembelajaran
pada hari ini.
|
Nilai:
-
Yakin
-
Gigih
Kemahiran:
-
Kemahiran
merumus.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
Teknik:
-
Pengulangan.
|
RPH 10
Nama Guru: Nur Hajarina binti Azman
Matapelajaran: Tauhid Darjah 1
Kelas: 1 Bukhari
Tarikh: 29 Januari 2019
Masa: 2.30-3.30 Petang
Bilangan Murid: 20 orang
Tajuk: Percaya Kepada Hari Kiamat
Kemahiran: Kemahiran mendengar, Kemahiran membaca dan Kemahiran menghafal
Kaedah: Dialong, Syarahan
Pengetahuan
Sedia Ada: Pelajar pernah melihat video hari kiamat.
Hasil
Pembelajaran: - Memahami
Pengertian hari Kiamat.
-Menyebut
nama-nama lain Hari Kiamat.
-Mengetahu tanda-tanda kecil dan besar Hari Kiamat
Kemahiran
Berfikir: Soal jawab, merumus dan membanding
beza.
Penerapan
Nilai: Berdisiplin, Khusyuk, Taat, Berani
dan Tolong Menolong
Bahan Bantu
Mengajar:LCD, Komputer, Kertas warna dan
Kitab.
Masa/
Langkah
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
|
-
Ucapan salam
dan bacaan doa.
|
-
Guru meminta
murid-murid membaca.
-
Murid membaca
doa bersama-sama guru.
|
Nilai:
-
Berdisiplin
-
Khusyuk
|
Set Induksi
|
-
Apakah yang
kamu lihat pada didalam video dihadapan?
Andaian Jawapan:
-
Tanah runtuh
-
Rumah
terbakar
-
Banjir besar
|
-
Guru
menayangkan video berkaitan dengan hari kiamat dihadapan.
-
Guru
bertanyakan beberapa soalan tentang video yang dipaparkan.
|
Nilai :
-
Prihatin
-
Khusyuk
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir
-
Kemahiran
bahan bantu mengajar.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
pelajar.
-
Berpusatkan
bahan
|
Langkah 1
|
Pengertian Hari Kiamat
-
Pada suatu hari nanti dunia akan musnah.
-
Manusia, haiwan, semua makhluk akan binasa.
-
Bumi ini akan binasa.
|
-
Guru
menjelaskan kepada murid pengertian hari kiamat.
-
Guru
menerangkan gambaran hari kiamat kepada murid-murid
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Taat
Kemahiran:
-
Membaca
-
Mendengar
Strategi:
-
Berpusatkan
guru
-
Berpusatkan
murid
-
Berpusatkan
bahan.
|
Langkah 2
|
Nama-nama Hari Kiamat:
-
Hari penghabisan
-
Hari kebangkitan
-
Hari perhimpunan
-
Hari perhitungan
-
Hari pembalasan.
|
-
Guru
memperkenalkan murid dengan beberapa nama hari kiamat.
-
Guru
menerangkan kepada murid maksud hari kiamat didalam bahasa arab juga.
-
Guru
menceritakan kejadian hari kiamat kepada murid-murid.
|
Nilai:
-
Khusyuk
-
Memberi
perhatian
Kemahiran:
-
Mendengar
-
Menerang
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
|
Langkah 3
|
Aktiviti Penggayaan:
-
Murid duduk di
tempat masing-masing.
-
Murid
menjawab soalan yang telah diberikan oleh guru.
|
-
Guru meminta
murid duduk di tempat masing-masing.
-
Guru
menagihkan kertas soalan kepada murid-murid.
-
Guru meminta
murid menjawab soalan yang terdapat didalam kertas tersebut.
|
Nilai:
-
Berani
-
Gigih
-
Bekerjasama
Kemahiran:
-
Kemahiran
berfikir.
-
Kemahiran
menerang.
Strategi:
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
Teknik:
-
Menjawab
soalan
-
Kooperatif
|
Penilaian:
|
Latihan pengukuhan:
-
Pelajar
melengkapkan tugasan yang diberikan oleh guru.
-
Pelajar
berbincang bersama rakan-rakan.
|
-
Guru
memberikan latihan pengukuhan.
-
Guru menyemak
jawapan murid secara beramai-ramai.
|
Nilai:
-
Bekerjasama
-
Berusaha
-
Prihatin
Kemahiran:
-
Kemahiran
membabaca.
-
Kemahiran
mengingat.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
-
Berpusatkan
bahan.
|
Penutup:
|
-
Guru
mengulang kembali pembelajaran pada hari ini.
|
-Guru meminta murid-murid untuk memberikan kesimpulan tentang
pembelajaran pada hari ini.
|
Nilai:
-
Yakin
-
Gigih
Kemahiran:
-
Kemahiran
merumus.
Strategi:
-
Berpusatkan
guru.
-
Berpusatkan
murid.
Teknik:
-
Pengulangan.
|
Comments
Post a Comment