Rancangan Pengajaran Harian (Partner)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
NAMA
GURU : Nur Syamimi Izzati bt Sahlan
Nur
Hajarina bt Azman
MATA
PELAJARAN : Ibadat
KELAS : 4 Syafie
TARIKH : 5 Mac 2018
MASA : 2.00-3.30
petang
BILANGAN
: 20 orang
TAJUK : Solat sunat hari raya
KEMAHIRAN
: Membaca, Menulis, Berkomunikasi, Menjawab
soalan
KAEDAH : Bercerita, Sumbangsaran
PENGETAHUAN
SEDIA ADA : 1) Ditunaikan
pada hari raya.
2) Mendapat pahala serta rahmat Allah.
HASIL
PEMBELAJARAN : 1) Menyebut
niat solat hari raya dengan jelas.
2) Menyatakan maksud niat solat hari
raya dengan betul.
3) Membezakan niat solat
raya puasa dengan aidiladha.
4) Menyebut lafaz niat dengan makhraj
yang tepat.
KEMAHIRAN
BERFIKIR : Soal jawab, Membuat rumusan, Perbincangan
PENERAPAN
NILAI : Beradab, Berani, Patuh, Bekerjasama,
Toleransi
BAHAN
BANTU MENGAJAR : Kitab, kad manila, LCD
LANGKAH/ MASA
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(5 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من حزان رحمتك يا أرحم الرحمين.
|
Guru meminta murid-murid membaca doa belajar bersama-sama
|
Nilai:
-Khusyuk
-Berdisiplin
-Beradab
|
Set Induksi
(5 minit)
|
-Suasana hari raya
-Gambar lembu
-Sampul duit raya
-Apakah yang kamu faham daripada gambar di hadapan?
Andaian jawapan:
-sampul duit
-lembu
-ketupat
-suasana hari raya
-Siapa yang pernah menunaikan solat hari raya?
Andaian jawapan: Saya pernah, bersama keluarga.
|
-Guru menampal gambar-gambar pada kad manila di hadapan.
-Guru mengutarakan beberapa soalan yang berkaitan gambar di
hadapan.
-Murid-murid cuba untuk menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
-Guru mengaitkan gambar yang ditampal dengan tajuk yang hendak
dipelajari.
|
Kemahiran:
-Berfikir
-Membuat perkaitan
-Sumbangsaran
Strategi:
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan bahan
Pendekatan:
-Deduktif
Nilai:
-Berani
-Yakin
-Patuh
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Cara melaksanakan solat hari raya (Niat)
-Solat hari raya terbahagi kepada 2 bahagian:
-Solat Aidilfitri
-Solat Aidiladha
-Lafaz Niat Solat Aidilifitri
أصلي سنة عيد الفطر ركعتين اماما مأموما لله تعلى
|
-Guru menerangkan kepada murid bahagian-bahagian solat hari raya.
-Guru membacakan lafaz niat, kemudian murid ikut secara
beramai-ramai.
-Guru memilih beberapa orang murid untuk mengulang semula lafaz
niat yang dipaparkan di hadapan dan menyoal tentang bahagian solat hari raya.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Soal jawab
Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
Nilai:
-Khusyuk
-Berdisiplin
-Taat
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Lafaz Niat Solat AIdiladha:
أصلى سنة عيد الاضحى ركعتين اماما مأموما لله تعلى
|
-Guru membacakan pula lafaz niat solat aidiladha di hadapan
kelas.
-Guru membacakan sekali maksud lafaz niat tersebut.
-Guru memanggil 2 orang murid untuk mngulang semula lafaz niat
besreta maksud.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mendengar
-Menghafal
Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan bahan
Nilai:
-Patuh
-Tekun
-Berani
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Aktiviti Penggayaan:
-Murid duduk ditempat masing-masing dalam keadaan bersedia.
-Murid yang mendapat bola beracun akan dipilih kehadapan.
-Murid menjawab soalan yang diutarakan dengan betul.
|
-Guru meminta murid-murid duduk ditempat masing-masing dalam
keadaan bersedia.
-Guru memainkan lagu dan meminta murid menggerakkan bola yang
diberikan.
-Guru meminta murid yang mendapat bola selepas lagu dimainkan
kehadapan untuk menjawab soalan.
|
Kemahiran:
-Menjawab soalan
-Berfikir
-Membaca
Strategi:
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan bahan
Nilai:
-Berani
-Bekerjasama
-Patuh arahan
|
Penilaian
|
Latihan pengukuhan:
-Guru membaca lafaz niat yang tidak sempurna dan akan
dilengkapkan oleh murid-murid secara beramai-ramai.
|
-Guru membincangkan jawapan bersama murid
-Guru menyemak jawapan murid satu persatu.
|
Kemahiran:
-Membaca
-Mengingat
Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
Teknik:
-Perbincangan
Nilai:
-Berani
-Tekun
-Patuh
|
Penutup
(3 minit)
|
-Guru memasang dan memperdengarkan lafaz niat daripada audio
kepada murid dan membaca bersama-sama
|
-Murid-murid diminta untuk memberikan kesimpulan tentang
pembelajran pada hari ini.
|
Kemahiran:
-Membuat kesimpulan
Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid
-Berpusatkan bahan
Teknik:
-Pengulangan
Nilai:
-Gigih
-Yakin
-Bekerjasama
|
Comments
Post a Comment